Podpory w druku 3d

Zapowiadałem, że wrócę do prowadzenia bloga i chyba ten moment nastał. Od jakiegoś czasu mam okazję korzystać z drukarki 3d "Zortrax M200". Jak wiadomo metoda druku "FDM", z której korzysta drukarka, ma pewne ograniczenia. Jednym z takich ograniczeń jest drukowanie modeli z nadwieszeniami. Żeby wydrukować model z nadwieszeniami, oprogramowanie powinno wygenerować podpory.

Aktualnie kojarzę dwa sposoby na zrobienie takich podpór. Pierwsze z nich to skorzystanie z podpór generowanych przez program dostarczany z drukarką Z-Suite, a drugi to skorzystanie z darmowego programu Autodesk Meshmixer. Zazwyczaj korzystałem z podpór z Z-Suite ale ostatnio przeprowadziłem test jak radzą sobie podpory z Meshmixera.
Poniżej przedstawiam zrzuty ekranowe z podporami z dwóch programów.

Po lewej podpory od Z-Suite po prawej podpory od Meshmixer
Jak widać na zrzutach, podpory z programu Meshmixer pozwalają zaoszczędzić trochę filamentu (3,29m vs 4,74m) oraz skracają czas druku (1h 26m vs 1h 45m).

Podpory od Meshmixer
Po wydrukowaniu wydawało się, że tego typu podpory będzie trudno wyłamywać. Na szczęście się to nie potwierdziło i wyłamywanie podpór przebiegło bezboleśnie.

Oczyszczony model oraz odpad
Na koniec mogę powiedzieć, że test podpór z Meshmixera, zachęcił mnie do korzystania z ich rozwiązań przy bardziej wymagających modelach.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Skalowanie i obracanie bloków w Pythonie

Algorytm przyrostowy